Hvad er priming?

Priming

Mød Mads og Lene

Mads er sød, kreativ og effektiv – men kan også være dominerende.

Lene er dominerende, kreativ og effektiv – men kan også være sød.

Hvem synes du bedst om?

Jeg gætter på Mads.

Kan du gennemskue, hvorfor?

For til trods for, at både Mads og Lene beskrives med PRÆCIST samme ord, så opfatter vi dem meget forskelligt. Vi bliver nemlig primet af det første ord, der beskriver Mads og Lene – og ordet er så med til at påvirke vores refleksioner videre om dem.

Stærkt ik? Og måske også bare en smule skræmmende…

Årsagen skyldes begrebet priming.

Hvad er priming?

Priming er et psykologisk fænomen, hvor eksponering for en stimulus (en gul frugt) efterfølgende, og ofte ubevidst, aktiverer den forbundne association (banan) i vores hukommelse.

Fordi vi mennesker har en begrænset kognitiv kapacitet, foretages helt op til 95 % af vores dagligdagshandlinger af vores intuitive og ubevidste tankesystem, hvorimod vores rationelle eller bevidste tankesystem kun aktiveres, når vi ikke kan finde en løsning og skal anvende større tankekraft. Priming er derfor effektiv, da den ubevidste stimulering slipper under vores bevidste radar og dermed kan påvirke vores tanker og handlinger.

Vi mennesker lader os subtilt påvirke af vores omgivelser. Priming bruges dagligt ved reklamer med lyde, farver og budskaber:

– Hvis du går ind i et supermarked, og der ved vinhandlen spilles fransk musik, så er der større sandsynlighed for, at du køber en fransk vin

– Hvis du går til eksamen, er der placeret en grøn dug, da farven skulle virke beroligende

– Hvis der i en eller flere sætninger siges ‘mur’, ‘tag’, ‘dør’ og ‘vindue’, vil du tænke på et ‘hus’

– Hvis du tager til Københavns hovedbanegård, vil du blive eksponeret for klassisk musik som et middel til at få narkomaner til ikke at opholde sig

– Hvis du ser Apples logo, vil du blive mere kreativ

– Hvis du holder noget koldt eller varmt i hånden og efterfølgende skal vurdere en persons personlighed, vil du vurdere personligheden varmere, hvis du holdt noget varmt, og omvendt

I virkeligheden eksponeres vi mennesker dagligt for tusindvis af sanseindtryk. Vi er bare ikke opmærksomme på alle disse indtryk. Alligevel registreres mange af disse i vores underbevidsthed. Hertil er priming en stimulus, der påvirker fremtidige tanker og handlinger, og jo nyere og hyppigere stimuli, jo større effekt.

Den bedste måde for at forså priming er ved at opleve det selv, så lad os tage endnu et eksempel.

Prøv følgende:

Sig ordet nedenfor tre gange hurtigt efter hinanden:

Himmel
Himmel
Himmel

Hvilken lyd siger spøgelser, når de skræmmer?

De siger: ”Bøøh”

Som en sidste ting, så stav følgende:

H-A-V

Okay – tænk på en farve!

Lad mig gætte, du tænkte på farven:

blå…

Sådan bruger du priming i hverdagen

Måske finder du det her med priming som en smule abstrakt, og tænker, ”Okay, men hvordan skal jeg bruge det?”.

Det er sådan set rigeligt simpelt.

Hvis du f.eks. efter arbejde skal spise med dine kolleger, og I endnu ikke har besluttet jer reelt for, hvor og hvad I skal spise, men du gerne vil spise kinesisk, så vil du sikkert øge chancen for, at dine kolleger i højere grad vil være åbne og mere modtagelige for at spise på en kinesisk restaurant, hvis du i løbet af dagen udtaler ting om ‘Kina’, ‘spisepinde’ og ‘forårsruller’. Det er et lille lifehack, der relativt let kan anvendes – og løbende kan udbygges.

Når priming udføres korrekt, kan det bruges som en psykologisk taktik til ubevidst at påvirke personer via forskellige ord, lyde, symboler, farver og dufte.

Det vilde eksempel på priming blev lavet i 2012 af mentalisten Derren Browns, hvor han inviterede to medarbejdere fra en reklamebureau til at lave en reklame for et selvopfundet brand med tilhørende slogan og logo. Uden at afsløre for meget, kan det siges, at resultatet var forbløffende. Men se det selv.

Priming

Hvis du lærte noget nyt, og er frisk på at lære endnu mere, der kan styrke din kommunikation og personlige indflydelse, så læs mere om bogen ’83 Lifehacks til Personlig Indflydelse’