Brug følelser i din kommunikation

Hvis du lærer at anvende følelser i din kommunikation, så lærer du at skabe en forskel for den impact din kommunikation har over for dine modtagere.

En vinterdag ved juletid

Forestil dig en vinterdag ved juletid.

Luften er kold, det sner stille, og temperaturen er lige under frysepunktet. Du går på fortovet i en by, hvor der er butikker og handlende. Ved siden af en butik sidder to hjemløse. Foran sig har de hver et papskilt:

På den førstes papskilt står der: ”Kan du undvære 20 kr. til mad?”

På den andens papskilt står der: ”Jeg fryser – kan du undvære 20 kr. til mad?”

Begge hjemløse beder om det samme, men en væsentlig forskel gør, at én af de hjemløse får 80 % af pengene, der bliver doneret af de handlende.

Kan du gætte hvilken?

Hvis vi bryder de to budskaber ned, så har den første hjemløse et rationelt budskab med at bede om penge til mad, fordi han er hjemløs. Når han kun har et rationelt budskab, vil de handlende hurtigt kunne ræsonnere sig til, at det er hans egen skyld eller hans eget valg at være hjemløs, hvorfor de ikke behøver at give penge.

Men ved, at den anden hjemløse på sit papskilt yderligere skriver, at han fryser, kobler han en følelse til det rationelle budskab, hvilket skaber en relation til de handlendes empati, så de kan relatere til det med at fryse og være hjemløs og mangle mad.

Derfor modtager den anden hjemløse de fleste penge.

Skulle papskiltet være endnu mere effektivt, kunne den anden hjemløse
også have skrevet yderligere følelsesbetonet:

“Jeg fryser, det er jul – kan du undvære 20 kr. til mad?”

Skab følelser med fortælling

Essensen af dette lifehack er, at du får mere succes med at få dine handlinger igennem, hvis du kobler følelser til dit budskab.

Vi mennesker fokuserer nemlig ikke på budskabet, men på følelsen, som det skaber ved os.

Følelser er væsentlige, når vi mennesker opbygger tillid til hinanden. Og selv det mest kedelige emne kan gøres spændende, hvis du formår at vække folks følelser med din fortælling.

Når du fortæller en historie, så tag personen, som du taler til, med på en følelsesmæssig rejse ved at beskrive din historie med farver, lyde, teksturer, lugte og følelser. Dette vil aktivere modtagerens spejlneuroner, hvilket gør det lettere for ham eller hende at forestille sig at være der sammen med dig.

Følelser kan også anvendes ved andet end historier. Brug følelser til at beskrive holdninger, emner eller dit eget perspektiv. Hermed kan du tage modtageren væk fra fakta, og få ham eller hende til at forholde sig til den følelse, der skabes.

Folk vil hurtigt glemme, hvad du har sagt, men de vil aldrig glemme, hvordan du fik dem til at føle!

Sørg derfor for at fokusere på det væsentlige i livet, nemlig følelser.

Få flere lifehacks

Læs mere om bogen 83 Lifehacks til Personlig Indflydelse